noorwegen2011.reismee.nl

Telemarkkanaal

Vrijdag 10 juni

Op tijd naar de volgende camping in Gvarv, dat is ongeveer 40 km.

De eerste echte bezienswaardigheid is het Telemarkkanaal, een drukke binnenvaartroute tussen het merengebied en het met de zee in verbinding staande Skien. Kanaal is eigenlijk niet het juiste woord de waterweg bestaat namelijk uit meren en gedeeltelijk gekanaliseerde rivieren. Om het hoogteverschil van 72 m. te overwinnen moeten 17 sluizen worden gepasseerd. Al; vanaf de vikingtijd is het stelsel van meren en rivieren in Telemark in gebruik geweest als vaarroute en voor transport van boomstammen. De natuur rond het water is steeds wisselend. De waterweg kan alleen 's zomers gebruikt worden. We hebben het schutten gezien van een groep die met kano's de sluizen passeerden, een fascinerend gezicht. Op de terugweg naar de camping in Romnes een kerkje bekeken uit ± 1100, daarna lekker genoten van een overheerlijk zonnetje, de temperatuur steeg tot boven de 20°.

harald

Leuk dat jullie goed vermaken in noorwegen. Ik vond telemarken ook mooi. (Morgen vertrekken wij naar ons volgende eiland, alles is oké hier, vandaag gaan wij snorkelen en hopelijk een beetje uitrusten in de zon. Tot nu toe veel regen gehad.)