noorwegen2011.reismee.nl

walvissafari

Dinsdag 5 juli

Stø, vanwaar de walvissafari vertrekt, is een vissersplaatsje sinds 1500 en heeft op het ogenblik ± 200 inwoners met 10 nationaliteiten. Sinds 1994 komt een groot deel van de inkomsten uit de toeristenindustrie, met name de walvissafari.

Om 08.30 uur moesten we aanwezig zijn om te informeren of de trip door zou gaan, het weer was nog een te onzekere factor, met name de windsterkte. Negen uur zou de beslissing vallen en uiteindelijk werden toen de voorbereidingen getroffen, er kon worden betaald, de tocht ging door en er zou eerst een presentatie worden gegeven van wat ons te wachten stond. De presentatie liet zien, dat er 4 á 5 soorten walvissen gespot konden worden, nl. o.a. de potvis, orka en ook de dolfijnen

Afvaart tegen half elf en na bijna 4 uur varen waren we in het gebied aangekomen waar de sonor had aangegeven dat het hier zou gaan gebeuren.

We waren amper de haven uit of er werden er al een paar doodziek, een Rus ging zo verschrikkelijk te keer, een walrus was er een klein kind bij en dat duurde de gehele heenreis, ongeveer 4 uur totdat de boot stil lag. Ook waren er een paar mensen bij, die de gehele reis op een bank hebben gelegen en dan hebben ze er ook nog ongeveer € 100,-- voor betaald.

Na ongeveer 3 uur te hebben gedobberd in het gebied was er nog geen vin gezien, laat staan een complete walvis.

Langzaam werd toen koers gezet naar het gebied waar we de killer whales (orka's) zeker zouden zien, nou, die gaven ook niet thuis. Een grote teleurstelling dus. Vlak voordat we terugkwamen in Stø werd nog rond een 'vogeleiland' gevaren, waar we de papegaaienduikers, Jan van Genten, drieteenmeeuwen, zeekoeten, alken en ook zeehonden zagen, maar helaas is dit niet zo spectaculair als de walvissen.

Bij de terugkomst werd zonder enig probleem de helft van de reissom teruggegeven, of je kon de volgende dag gratis mee met een nieuwe trip, maar dat gokken we niet. Na 10 uur op de boot houden we dat voor gezien. Voor Francis was het sneu, Anja en Joop hebben reeds bij eerdere trips succes gehad. Jan had een voorziende blik, hij bleef bij de caravan en genoot van een dag echte rust, hij bleek achteraf geen verkeerde beslissing genomen te hebben.

Milko en Katinka

he? liggen de walvissen niet te wachten? wat raar. maar wel een mooi tochtje gemaakt op de boot?
of viel dat ook tegen nee toch.
wel jammer
gr uit Eemnes