noorwegen2011.reismee.nl

op weg naar Fagernes

Zaterdag 11 juni

In Heddal zijn we naar de grootste bewaard gebleven staafkerk (van ca. 1240) gegaan. Binnenin prachtig houtsnijwerk, met traditionele bloemrankmotieven, diermotieven en mensfiguren, later in de 17e eeuw zijn er rozenschilderingen aangebracht die zo kenmerkend zijn voor Telemark. Het altaar dateert van 1667 en er staat een bisschopstroon uit de Middeleeuwen.

Vandaar in de stromende regen naar Drammen, waar de belangrijkste bezienswaardigheid is de Spiralentopp bij Bragernesåsen, een 9 m. brede tunnelweg met 6 spiralen leidt door het inwendige van de berg naar de top waar van een prachtig uitzicht zou kunnen worden genoten, maar helaas zat het weer tegen en was het erg mistig. Het uitzicht was zeer matig. Het idee voor de spiraalweg is ontstaan toen men genoodzaakt was grond af te graven voor de wegenbouw in Drammen, om het landschap geen geweld aan te doen ontwierp stadsingenieur Eivind Olsen deze oplossing.

We zijn gekomen tot Fagernes, het had vandaag zo geregend, dat bij de eerste camping geen droge plaats gevonden kon worden, de fout was dat we al hadden afgerekend, maar het geld teruggevraagd (wat zonder problemen ging) en naar de volgende camping gereden, waar wel fatsoenlijke plaatsen waren, maar wel 50 Nkr. duurder (ongeveer € 7,00) en dat was zeer de moeite waard. Het is inmiddels opgehouden te regen en we kunnen gelukkig toch nog even buiten genieten van het goede leven.

Wim en Greet

Las vandaag op internet over wateroverlast in het midden van Noorwegen, hopelijk hebben jullie daar niet te veel last van. Ik lees wel dat jullie het naar het zin hebben.
Hier was het vandaag, 1e pinksterdag, erg druk op de camping. Wel gezellig en mooi weer.
Veel plezier,
Gr. G&W