noorwegen2011.reismee.nl

kjornes

Zondag 12 juni

Bij vertrek hoorden we dat weg 51 was afgesloten, juist de route die we wilden gaan rijden richting Geiranger. Dit kwam door het extreem slechte weer van de laatste drie dagen, waardoor het water met donderend geweld de bergen af kwam en langs de 51 zouden er zelfs huizen door de enorme stroom water zijn weggevaagd. Aangezien er niet al te veel mogelijkheden zijn in Noorwegen, besloten we de E16 te volgen, wat wel inhoud, dat er een flink stuk moet worden omgereden. Onderweg reden we langs een camping, waar de caravans in het water stonden. We stopten even bij een stroomversnelling, waar het water sinds 1938 niet zo woest was geweest, aldus een in Noorwegen wonende Nederlander die we daar spraken. Verderop bleek ook de E16 te zijn afgesloten, waardoor we weer werden omgeleid naar Øvre Åndal. Het was een schitterende route, met nog veel sneeuw op de bergen en een meer dat nog gedeeltelijk was bevroren.

Met de veerpont van Fodnes naar Mannheller gevaren.

In Kjørnes aan de Sognefjord besloten we het vandaag voor gezien te houden en de verdere route naar Geiranger te bepalen.