noorwegen2011.reismee.nl

geiranger

eindelijk weer verbinding, het is vaak onmogelijk te internetten, je wordt er regelmatig 'üitgegooid' en dan maar weer wachten. Ook is de prijs soms zo hoog voor een uur internetten dat we dan maar weer even wachten, want zekerheid over een verbinding wordt niet gegeven.

Dinsdag 14 juni

Na een heerlijk dagje in de zon wordt de reis vervolgd naar Geiranger. Onderweg werd gestopt voor een kopje koffie en een broodje en toen we even stonden kwam er een kudde geiten de parkeerplaats oplopen, allemaal even nieuwsgierig en een enkele ging zelfs op het opstapje van de caravan staan omdat ze in de gaten hadden dat er wat te eten te halen was. Jan had zelfs moeite zijn broodje zelf op te eten, hij werd omringd door meerdere hongerlappen. Daarna de reis vervolgd naar de Eidsfoss (een waterval), de grootste 'zalmtrap' van Europa. Daaronder verstaat men een natuurlijke cascade waar de zalmen tegenop springen, op weg naar de plaats waar ze kuit schieten en waar ze zelf uit de eitjes zijn gekomen. De Eidfoss is 300 m. lang, 33 m.hoog en heeft 74 treden die de zalm geleidelijk aan moeten bedwingen, waarbij ze tegen de stroming in moeten springen. We gingen door diverse tunnels, variërend van enkele honderden meters tot bijna zeven kilometer lang, als je zo'n tunnel binnen rijdt is het nogal donker, je moet echt even aan het duister wennen en als je de tunnel weer uit komt wordt je weer door het zonlicht verblind.

In Geiranger een prima plek gevonden direct aan de fjord, waar we zeer dicht bij de cruiseschepen staan.