noorwegen2011.reismee.nl

Trondheim

Donderdag 23 juni

In Trondheim de belangrijkste bezienswaardigheden bekeken, we zijn begonnen bij de Nidarosdom, het grootste middeleeuwse gebouw in Noorwegen, met een lengte van 102 m en een breedte van 50 m is het ook de grootste gotische kerk in Scandinavië, waar Noorse koningen gekroond werden.

Bijzonder zijn de oude pakhuizen, die op palen gebouwd zijn. Deze werden met grote financiële inspanningen grondig gerestaureerd en vallen onder monumentenzorg. De Stiftsgården, het 13 m brede en 58 m lange paleis werd rond 1770 gebouwd. Het is er één van de grootste houten paleizen in Scandinavië en dient tegenwoordig als domicilie van de Koninklijke familie.

´s Morgens warme chocolade gedronken in een rusthuis voor bejaarden, waar een soort café was ingericht waar iedereen binnen kon lopen en iets nuttigen. ´s Middags hebben we daar de lunch gebruikt, Anja en Joop besloten een echt Noors gerecht te nemen (rømmegrøt, een zure roompap), wat met kaneel en suiker en een gesmolten boter best smaakte. Ook werd er een aardappelsalade, wat vleeswaren en toast bij geserveerd. Nadat we in de parkeergarage eindelijk de auto weer hadden gevonden zijn we teruggereden naar de camping.

Leo en Jannie

Wat hebben jullie al veel gezien, leuk al die foto's. We genieten er echt van, en jullie genieten ook volop zo te zien. Veel plezier verder!!!!!