noorwegen2011.reismee.nl

Sandnessjoen

Zondag 26 juni

Het weer is sterk verbeterd, de vergezichten zijn weer fantastisch. We besluiten daarom naar de Torghatten te gaan. Het eiland Torget ligt dicht onder de kust (verbonden door een prachtige brug) en kan zich beroemen op een merkwaardig fenomeen met de naam Torghatten: een berg die door erosie is doorboord, met een gat met een hoogte van 30 m en een lengte van 160 m. mag het een natuurwonder heten. Het is een wandeling van ongeveer 20 min. Bij de Torghatten is een muziekfestival in de open lucht, boven op de berg. Men zeult alle instrumenten mee de berg op om daar heel sfeervopl muziek ten gehore te brengen. De akoestiek is heel mooi. Toen we hadden genoten van een geweldig uitzicht en de grot weer uitkwamen zat Jan daar tot onze stomme verbazing. Hij was op de muziek afgekomen en met z'n vieren genoten we nog een tijdje van de muziek en daalden toen de berg weer af om de reis naar de Lofoten te vervolgen. Tweemaal met de boot naar een volgend eiland, de tweede tocht duurde zelfs een uur. In dit gebied liggen ca. 6.000 eilanden.

In Sandnessjøen een eenvoudige maar goede camping aan de Afstenfjorden gevonden met ook weer een prachtig uitzicht over de scheren van Noord Noorwegen vanaf de caravan, met achter ons de Zeven Zusters (een mooie bergketen) De zon schijnt nog steeds volop en het is 20°.

Om twaalf uur willen we de ondergaande zon fotograferen, maar wat bleek, beide accu's van het fototoestel leeg. Een vriendelijke Noor zei dat wij wel even van zijn elektriciteit gebruik mochten maken, maar voordat de accu´s weer waren opgeladen was het twee uur in de nacht en de zon, die niet helemaal was ondergegaan het bleef gewoon licht, kwam alweer op. Het blijft hier gewoon 24 uur dag.