noorwegen2011.reismee.nl

Saltstraum

Dinsdag 28 juni

Toch weer een druilerig regentje op weg naar Bodø. We kwamen langs enkele gletsjers, een prachtig gezicht. Opvallend is het grote aantal tunnels in de route, maar als die er niet zouden zijn zou een trip door Noorwegen zoals we nu doen niet mogelijk zijn. In één van de tunnels ( ± 2 km lang) stond halverwege een verkeersbord 'voorrangskruising', wel vreemd dachten wij maar er kwamen plotseling twee auto's van links en dat verwacht je niet in een tunnel, wel apart.

Verderop werd door een vrachtwagen met de lichten geseind, wat bleek, er liepen schapen in de tunnel, levensgevaarlijk, want in de meeste tunnels is het zo donker, dat je zo wie zo al erg moet opletten. Het is allemaal goed gegaan. We zijn ± 30 km voor Bodø de camping opgegaan bij de Saltstraum (zoutstroom). Het getijverschil is hier weliswaar maar 3 meter, maar het water wordt vanwege de nauwe fjord als door een sproeier geperst en bereikt daardoor snelheden tot ca. 30 km per uur. Deze snelste getijdenstroom ter wereld is goed te zien vanaf de nieuwe brug die eroverheen loopt. Echt een bezienswaardigheid. 's Avonds om 22.00 uur met een elandsafari meegegaan en diverse elanden in het wild gezien.