noorwegen2011.reismee.nl

Bornes

Woensdag 29 juni

Nog even iets over de elandsafari. De elanden kunnen een snelheid ontwikkelen van ca. 60 km. per uur, het bovenlijf blijft stil tijdens de ren, alleen de poten bewegen. Ook zijn zij in staat over een hindernis van ± 2 meter te springen. Daarom staan er rond de aardappelvelden hoge hekken, want de elanden zijn gek op deze planten.

Vanochtend eerst naar Bodø, om te informeren wat de overtocht naar de Lofoten kost, of dat we beter kunnen omrijden. Het blijkt ongeveer € 300,-- te kosten om met de boot van Bodø naar de Lofoten te gaan en de reis duurt ruim 4 uur. Dus besluiten we 200 km om te rijden, dat kost veel minder en we kunnen dan ook nog genieten van het landschap, de te volgen weg is ook weer één van de mooiste routes van Noorwegen. Volgens Francis hebben we meer tijd dan geld. We reizen verder van de Saltstraum via Fauske naar Bornes, vanwaar we morgen oversteken naar Lødingen op de Lofoten. Vandaag was het bewolkt en soms viel er een spat regen ook is de temperatuur niet hoog, 12 tot 14°. De camping is zeer eenvoudig achter een hotel, maar we hebben de caravans weer verplaatst omdat we de indruk hadden gezien de vele uitwerpselen, op een honden uitlaatplaats te staan. Door het slechte weer van de laatste dagen in deze omgeving (wij hebben daar totaal niets van gemerkt) kregen we

50 Nok korting en mochten we ook gebruik maken van de faciliteiten van het hotel, want twee van de drie toiletten op de camping waren buiten gebruik. We slaan ons er wel door heen, het is maar voor één nacht.