noorwegen2011.reismee.nl

Sto

Maandag 4 juli

Na een steenkoude douche (eerst de 10 Nok = €1,30, teruggevraagd en gekregen) de boodschappen gedaan in Sortland en vertrokken naar Stø vanwaar de walvissafari vertrekt. Weer door een prachtig gebied gereden met mooie vergezichten. Het weer is prima, niet warm maar de zon staat aan een strakblauwe hemel. Wel waait het behoorlijk en dat is de reden, dat de walvissafari voor vandaag is afgeblazen. Wij hebben voor dinsdag besproken maar of het door gaat is nog onzeker, men verwacht namelijk ook dan veel wind. Vanmiddag een bezoek gebracht aan Nyksund, een oude nederzetting van walvisvaarders. Aan de staat van de gebouwen is duidelijk te zien, dat deze nederzetting in verval is. Bij het wisselen van de SD-kaart in het filmtoestel glipte Joop de lege Sd-kaart uit de handen en kwam in een spleet van de brug waar wij op stonden terecht. Je kon er onmogelijk bij, daarvoor was de opening veel te nauw. Wel was het kleinood goed te zien, maar hoe het weer in bezit te krijgen!!!

Na wat lichte paniek kwam Joop op het idee om iets langs te zoeken en daat met dubbeltape mee te proberen de kaart op te vissen. Met een geschikt stuk hout lukte het niet, want de dubbeltape liet daarop los. Dus een lange schroevendraaier gepakt (Joop mocht wel zijn gereedschap meenemen, Jan niet), de tape plakte en na enkele pogingen kwam de SD/kaart toch weer in ons bezit. Dat was een opluchting, want er werd gedacht dat het de kaart was met vier weken film, maar Joop wist dat het de lege was ( de film stond ook al op de laptop).

Over een zeer smalle bergweg, waar passeren van tegemoetkomende auto´s soms heel listig was, reden we terug naar Stø. In Langenes nog even het oudste houten kerkje van Noord/Noorwegen bekeken.

Boudewijn en Jopie

Volgen ons hebben jullie een mooie reis.
Wij zijn toen niet naar de Lofoten gegaan maar hebben nu ook een indruk hoe die er uit zien.
We zijn benieuwd hoe de walvisvaart verloopt.
Lijkt me prachtig.
Gaan jullie nog naar de Pool of is dat te ver?
We wensen jullie nog een mooie reis verder.

Leo en Jannie

Wat een pech hé!!!! Jammer hoor dat jullie geen walvissen enz. hebben gezien. Ondanks dat hebben jullie mooie natuurfoto's kunnen maken, dus toch genoten zo te zien, en wij genieten mee. Groetjes.