noorwegen2011.reismee.nl

Os

Zondag 10 juli

Vandaag een bezoek aan Røros.

Het oude mijnstadje Røros is het vierde Noorse object op de Unesco-lijst van wereldcultuurgoed. Røros is Noorwegens enige bergstad op een hoogte van 630 m en heeft een ruig klimaat. In 1664 werd hier toevallig koper gevonden en in hetzelfde jaar werd de eerste smelterij in gebruik genomen. Omdat Noorwegen geen traditionele mijnbouw had, werden uit heel Europa mijnwerkers naar Røros gehaald.

Het stadsbeeld werd gekenmerkt door kleine, platte houten huisjes, waarvan tegenwoordig nog een deel in de schaduw van de slakkenbergen staat. Op de toren van de kerk uit 1780 zijn de mijnwerkers-symbolen hamer en beitel aangebracht. In de mijn werd tot aan het faillissement in 1971 gewerkt. De machines zijn nog intact en cassettebandjes wekken de indruk alsof hier nog steeds wordt gewerkt.

Van Røros reden we naar Vingelen, waar één van de best gewaard gebleven nederzettingen van voor 1900 is te bewonderen.

Op de wegen er naar toe hebben we 1 rendier, een haas of konijn en een vos gezien, niet al te veel maar volgens de eigenaresse van de camping had zij tot nu toe in haar leven nog slechts twee maal een eland in het wild gezien, dus was het niet vreemd dat wij er niet veel zagen, ze zijn nogal schuw.